Nasze zasady
§ Ogólne §
- Dominikańskie Duszpasterstwo Akademickie „Dominik” jest dziełem Konwentu św. Wojciecha we Wrocławiu. Przeor konwentu deleguje braci bezpośrednio odpowiedzialnych za prowadzenie duszpasterstwa, zwanych dalej duszpasterzami.
- Członkami DA mogą być słuchacze studiów I, II i III stopnia do 26. roku życia włącznie. Osoby przerywające studia, ale planujące podjąć je na nowo w niedługim czasie, mogą przychodzić do DA. Młodzież w wieku studenckim niestudiująca i nieplanująca podjąć studiów może należeć do DA tylko za zgodą duszpasterzy. Duszpasterze mają prawo nie wyrazić zgody na przynależność do DA, jak również prawo usunięcia z grona jego członków.
- Do DA można dołączyć i zrezygnować z uczestnictwa w nim w każdym momencie. Nie stosuje się list obecności i deklaracji członkowskich.
- Duszpasterstwo jest wspólnotą o charakterze formacyjnym. Za formację odpowiedzialni są bezpośrednio duszpasterze. Głównym celem DA jest wspólne poszukiwanie Boga, rozwój zarówno w wierze, jak i na płaszczyźnie ogólnej. Cel ten jest realizowany poprzez następujące elementy:
- kształtowanie świadomego życia duchowego
- poszerzanie wiedzy teologicznej
- pogłębianie życia sakramentalnego
- przygotowywanie do aktywnego życia we wspólnocie Kościoła
- dbanie o integralny rozwój osobisty
- stwarzanie przestrzeni do budowania i rozwijania relacji
- formowanie do zaangażowania w życie społeczne
- Głównym zadaniem duszpasterzy w ramach duszpasterstwa jest sprawowanie sakramentów, głoszenie Słowa na liturgii lub podczas spotkań formacyjnych i prowadzenie rozmów indywidualnych. Duszpasterze, stosownie do potrzeb i własnego uznania, dzielą się z odpowiedzialnymi i szefami swoją odpowiedzialnością i, proporcjonalnie do niej, władzą.
§ Odpowiedzialni §
- W działanie duszpasterstwa i współpracę z duszpasterzami zaangażowani są odpowiedzialni. Ich zadaniem jest koordynacja działań powierzonych im sekcji DA i realizacja zadań, do których się zobowiązali. Szefowie, jako główni odpowiedzialni, dodatkowo biorą udział wraz z duszpasterzami w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania duszpasterstwa.
- Odpowiedzialni powinni brać udział w comiesięcznych spotkaniach i wakacyjnym wyjeździe, w trakcie którego planowany jest nadchodzący rok akademicki.
- Szef jest wybierany w bezpośrednich, równych, niejawnych wyborach, w których głosują tylko odpowiedzialni (nie ojcowie). Szef wybierany jest dwa razy w roku, w maju i grudniu (na zakładkę). Kandydaci zgłaszają się szefom, a kandydatem może być osoba będąca w Duszpasterstwie przynajmniej rok. Przed zgłoszeniem się kandydaci są zobowiązani do rozmowy z jednym z szefów na temat funkcji i obowiązków szefa. Wybory są poprzedzone dyskusją wśród odpowiedzialnych nad kandydaturami. Podczas wyborów obowiązuje zasada dyskrecji, szczególnie dotycząca rozmowy o kandydaturach. Duszpasterze mają prawo odrzucić kandydaturę, zanim dojdzie do dyskusji. W przypadku, gdy w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie osiągnie więcej niż 50% poparcia, następuje ponowne głosowanie, w którym bierny udział biorą dwaj kandydaci z największą liczbą głosów zdobytych w pierwszej turze.
§ Sale DA §
- Duszpasterstwo ma do swojej dyspozycji sale duszpasterskie: kuchnię, salę główną, Spiżarnię i rozmównicę.
- Przed wejściem do rozmównicy należy zdjąć obuwie i nie wolno tam spożywać posiłków ani pić napojów.
- W trakcie spotkań duszpasterskich nie przebywa się w innych pomieszczeniach niż te, w których odbywają się zaplanowane spotkania z porządku tygodnia.
- Duszpasterstwo nie odpowiada za rzeczy pozostawione bez opieki w salach DA.
- W ciągu dnia, gdy nie odbywają się spotkania formacyjne, można przebywać w pomieszczeniach duszpasterskich. Klucz jest dostępny w biurze klasztornym i każdy członek ma możliwość otwarcia nim DA. Po otwarciu drzwi klucz należy bezzwłocznie zwrócić do biura.
- Przebywanie w pomieszczeniach duszpasterskich po godz. 23:00 wymaga każdorazowej zgody duszpasterzy.
- W salach DA obowiązują ogólne zasady kultury, w tym zmywanie po sobie i utrzymywanie wspólnej przestrzeni w porządku. Ponadto zachęca się członków DA, by brali udział w sprzątaniach.
- W salach duszpasterskich nie wolno spożywać alkoholu.
§ Lektorium §
- Duszpasterstwo posiada zbiór książek, z których mogą korzystać członkowie DA.
- Książek, znajdujących się w kąciku czytelnika i oznaczonych odpowiednią naklejką, nie wolno wypożyczać ani zabierać do domu.
- Aby wypożyczyć książki, oprócz wspomnianych wyżej, należy wpisać się na listę znajdującą się w Spiżarni na parapecie. Wypożyczone tytuły należy oddać przed zakończeniem roku akademickiego.
§ Wyjazdy §
- Wyjazd duszpasterski to taki, w którym bierze udział duszpasterz.
- Na wyjazdy mogą jechać osoby związane z duszpasterstwem. Duszpasterze mają prawo wglądu w listę osób zapisanych na wyjazd oraz jej weryfikacji.
- Prócz specyfiki wynikającej z cech wyjazdu duszpasterskiego, każdy wyjazd porządkują ogólnoludzkie zasady kultury osobistej oraz przepisy BHP.
- Integralną częścią wyjazdów jest wspólna celebracja liturgii godzin oraz codzienna Eucharystia.
- Na wyjazdach należy respektować obowiązujący plan dnia. Plan, charakter i zasady danego wyjazdu określają organizatorzy razem z duszpasterzami.
- Przed każdym wyjazdem DA pobierana jest zaliczka.
- Istnieje możliwość dofinansowania wyjazdu osobom, których sytuacja finansowa mogłaby wykluczyć uczestnictwo. W tym celu należy zgłosić się do duszpasterzy.
- Konsekwencją rażącego naruszenia zasad jest opuszczenie wyjazdu na własny koszt.
- W Obozie Adaptacyjnym Duszpasterstw Akademickich Wrocławia i Opola w Białym Dunajcu można wziąć udział jako uczestnik Chaty DA „Dominik” tylko raz. Na obozie w Białym Dunajcu obowiązuje ogólny regulamin, któremu również należy się podporządkować.
§ Postanowienia końcowe §
- Duszpasterze mogą w szczególnych przypadkach dyspensować od poszczególnych zasad.
- Wszelkie kwestie sporne nieuwzględnione w niniejszym regulaminie rozstrzygają duszpasterze.