Nasze zasady

§ Ogólne §

  1. Dominikańskie Duszpasterstwo Akademickie „Dominik” jest dziełem Konwentu św. Wojciecha we Wrocławiu. Przeor konwentu deleguje braci bezpośrednio odpowiedzialnych za prowadzenie duszpasterstwa, zwanych dalej duszpasterzami.
  2. Członkami DA mogą być słuchacze studiów I, II i III stopnia do 26. roku życia włącznie. Osoby przerywające studia, ale planujące podjąć je na nowo w niedługim czasie, mogą przychodzić do DA. Młodzież w wieku studenckim niestudiująca i nieplanująca podjąć studiów może należeć do DA tylko za zgodą duszpasterzy. Duszpasterze mają prawo nie wyrazić zgody na przynależność do DA, jak również prawo usunięcia z grona jego członków.
  3. Do DA można dołączyć i zrezygnować z uczestnictwa w nim w każdym momencie. Nie stosuje się list obecności i deklaracji członkowskich.
  4. Duszpasterstwo jest wspólnotą o charakterze formacyjnym. Za formację odpowiedzialni są bezpośrednio duszpasterze. Głównym celem DA jest wspólne poszukiwanie Boga, rozwój zarówno w wierze, jak i na płaszczyźnie ogólnej. Cel ten jest realizowany poprzez następujące elementy:
    • kształtowanie świadomego życia duchowego
    • poszerzanie wiedzy teologicznej
    • pogłębianie życia sakramentalnego
    • przygotowywanie do aktywnego życia we wspólnocie Kościoła
    • dbanie o integralny rozwój osobisty
    • stwarzanie przestrzeni do budowania i rozwijania relacji 
    • formowanie do zaangażowania w życie społeczne
  5. Głównym zadaniem duszpasterzy w ramach duszpasterstwa jest sprawowanie sakramentów, głoszenie Słowa na liturgii lub podczas spotkań formacyjnych i prowadzenie rozmów indywidualnych. Duszpasterze, stosownie do potrzeb i własnego uznania, dzielą się z odpowiedzialnymi i szefami swoją odpowiedzialnością i, proporcjonalnie do niej, władzą.

§ Odpowiedzialni §

  1. W działanie duszpasterstwa i współpracę z duszpasterzami zaangażowani są odpowiedzialni. Ich zadaniem jest koordynacja działań powierzonych im sekcji DA i realizacja zadań, do których się zobowiązali. Szefowie, jako główni odpowiedzialni, dodatkowo biorą udział wraz z duszpasterzami w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania duszpasterstwa.
  2. Odpowiedzialni powinni brać udział w comiesięcznych spotkaniach i wakacyjnym wyjeździe, w trakcie którego planowany jest nadchodzący rok akademicki.
  3. Szef jest wybierany w bezpośrednich, równych, niejawnych wyborach, w których głosują tylko odpowiedzialni (nie ojcowie). Szef wybierany jest dwa razy w roku, w maju i grudniu (na zakładkę). Kandydaci zgłaszają się szefom, a kandydatem może być osoba będąca w Duszpasterstwie przynajmniej rok. Przed zgłoszeniem się kandydaci są zobowiązani do rozmowy z jednym z szefów na temat funkcji i obowiązków szefa. Wybory są poprzedzone dyskusją wśród odpowiedzialnych nad kandydaturami. Podczas wyborów obowiązuje zasada dyskrecji, szczególnie dotycząca rozmowy o kandydaturach. Duszpasterze mają prawo odrzucić kandydaturę, zanim dojdzie do dyskusji. W przypadku, gdy w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie osiągnie więcej niż 50% poparcia, następuje ponowne głosowanie, w którym bierny udział biorą dwaj kandydaci z największą liczbą głosów zdobytych w pierwszej turze.

§ Sale DA §

  1. Duszpasterstwo ma do swojej dyspozycji sale duszpasterskie: kuchnię, salę główną, Spiżarnię i rozmównicę.
  2. Przed wejściem do rozmównicy należy zdjąć obuwie i nie wolno tam spożywać posiłków ani pić napojów.
  3. W trakcie spotkań duszpasterskich nie przebywa się w innych pomieszczeniach niż te, w których odbywają się zaplanowane spotkania z porządku tygodnia.
  4. Duszpasterstwo nie odpowiada za rzeczy pozostawione bez opieki w salach DA.
  5. W ciągu dnia, gdy nie odbywają się spotkania formacyjne, można przebywać w pomieszczeniach duszpasterskich. Klucz jest dostępny w biurze klasztornym i każdy członek ma możliwość otwarcia nim DA. Po otwarciu drzwi klucz należy bezzwłocznie zwrócić do biura.
  6. Przebywanie w pomieszczeniach duszpasterskich po godz. 23:00 wymaga każdorazowej zgody duszpasterzy.
  7. W salach DA obowiązują ogólne zasady kultury, w tym zmywanie po sobie i utrzymywanie wspólnej przestrzeni w porządku. Ponadto zachęca się członków DA, by brali udział w sprzątaniach.
  8. W salach duszpasterskich nie wolno spożywać alkoholu.

§ Lektorium §

  1. Duszpasterstwo posiada zbiór książek, z których mogą korzystać członkowie DA.
  2. Książek, znajdujących się w kąciku czytelnika i oznaczonych odpowiednią naklejką, nie wolno wypożyczać ani zabierać do domu.
  3. Aby wypożyczyć książki, oprócz wspomnianych wyżej, należy wpisać się na listę znajdującą się w Spiżarni na parapecie. Wypożyczone tytuły należy oddać przed zakończeniem roku akademickiego.

§ Wyjazdy §

  1. Wyjazd duszpasterski to taki, w którym bierze udział duszpasterz.
  2. Na wyjazdy mogą jechać osoby związane z duszpasterstwem. Duszpasterze mają prawo wglądu w listę osób zapisanych na wyjazd oraz jej weryfikacji. 
  3. Prócz specyfiki wynikającej z cech wyjazdu duszpasterskiego, każdy wyjazd porządkują ogólnoludzkie zasady kultury osobistej oraz przepisy BHP.
  4. Integralną częścią wyjazdów jest wspólna celebracja liturgii godzin oraz codzienna Eucharystia.
  5. Na wyjazdach należy respektować obowiązujący plan dnia. Plan, charakter i zasady danego wyjazdu określają organizatorzy razem z duszpasterzami.
  6. Przed każdym wyjazdem DA pobierana jest zaliczka.
  7. Istnieje możliwość dofinansowania wyjazdu osobom, których sytuacja finansowa mogłaby wykluczyć uczestnictwo. W tym celu należy zgłosić się do duszpasterzy.
  8. Konsekwencją rażącego naruszenia zasad jest opuszczenie wyjazdu na własny koszt.
  9. W Obozie Adaptacyjnym Duszpasterstw Akademickich Wrocławia i Opola w Białym Dunajcu można wziąć udział jako uczestnik Chaty DA „Dominik” tylko raz. Na obozie w Białym Dunajcu obowiązuje ogólny regulamin, któremu również należy się podporządkować.

§ Postanowienia końcowe §

  1. Duszpasterze mogą w szczególnych przypadkach dyspensować od poszczególnych zasad.
  2. Wszelkie kwestie sporne nieuwzględnione w niniejszym regulaminie rozstrzygają duszpasterze.